5 CARA NAK DIDIK HATI UNTUK TENANG

SUNGGUH, andai kita tahu setiap yang ALLAH rencanakan untuk kita hari ini adalah jalan-jalan untuk memberikan yang terbaik, pasti kita redha dan tenang dalam menjalani ujian.

1) Sangka baik pada ALLAHSepertimana ALLAH suruh kita beriman kepada qada dan qada, begitulah ALLAH ajar kita untuk didik jiwa supaya bersangka baik pada setiap pemberianNya.Kita tak boleh pilih siapa ibu bapa kita, tapi kita boleh design cara didikan yang baik untuk anak kita. Kita tak boleh pilih untuk dapat anak lelaki atau perempuan, tapi ALLAH janji doa anak soleh akan sampai kepada kita walaupun kita dah mati nanti.

2) Banyakkan istighfarUjian biasanya disebabkan dosa. ALLAH tak kan biarkan orang Muslim meninggal dengan membawa dosa. Kalau sebelum meninggal pun ALLAH tak nak kita bawa dosa, sebab berat azabnya. Di dunia ni pun begitulah.Bila kita tak mohon ampun, maka ALLAH beri ujian kepada kesihatan kita, supaya ketika itu kita kerap menyebut nama ALLAH. Supaya ketika sakit, kita jadi kurang makan, bukan lagi mengikut nafsu.

3) Banyakkan mengaji al-QuranAl-Quran ni mukjizat. Ayat-ayatnya tak kan pernah berubah, tapi ayat-ayatnya mampu mengubah manusia. Jiwa resah gelisah boleh berubah Indah. Hati gundah gulana boleh bahagia.

4) Jaga & upgrade solatJaga solat di awal waktu, mula belajar untuk khusyuk. Cari tahu makna bacaan dalam solat. Mula jaga tertib solat, macam mana kita nak kehidupan tenang, begitu juga perlu buat dalam solat. Solat dengan tenang dan sabar.

5) Fokus penyelesaian bukan masalahSerabut, stres, gelisah semua ni adalah masalah. Bukan penyelesaian. Cari balik punca masalah, betulkan satu persatu simpulan agar beroleh penyelesaian.

Kredit: Azimah

Back to blog